Het leven in Ontario, Canada is een heerlijk leven. We hebben een groot huis, veel ruimte om ons heen, dieren in de wei, vier gezonde kinderen, een druk bedrijf voor m’n man en een volle week op school voor mijzelf. Canada is een land van hard werken en een land van vele mogelijkheden. Ik ben dankbaar voor ons bestaan in Canada. Ik ben dankbaar voor m’n man en ons gezin. Ik ben zo blij met m’n baan op school. Als hoofd van de afdeling speciaal onderwijs, heb ik een unieke taak op school. Ik werk op een christelijke school. In Ontario zijn de regels zo dat als je vanuit een christelijk perspectief wil lesgeven, je een privéschool moet starten. Als ouders betalen we alle kosten om een school te runnen. De overheid geeft ons geen cent. Natuurlijk willen we als school de leerlingen zoveel mogelijk laten leren. Wij vinden het belangrijk om ze vanuit een Bijbels perspectief een wereldvisie mee te geven. God en Zijn Woord wordt in alle vakken geweven, bijvoorbeeld in lezen en rekenen. We leren lezen, omdat we willen dat je de zelf de Bijbel kan gaan lezen. Wisten jullie dat God ook van rekenen houdt? Hij heeft overal om je heen patronen gemaakt. God houdt van orde en regelmaat. Dat is de basis van de regels in wiskunde.
Niet alle kinderen kunnen zo makkelijk meekomen met de lessen in het gewone onderwijs. Omdat we een privéschool zijn, moeten we onze eigen maatregelen nemen voor de leerlingen die leer achterstanden hebben of unieke leer profielen hebben. Dat is mijn taak. Ik ben druk om het beste programma te zoeken voor elk uniek kind. Ik probeer uit te vinden hoe elk kind het beste leert, welke leerdoelen opgesteld moeten worden, en welke lesmethodes het beste werkt voor de individuele leerling. Ik werk veel samen met m’n collega’s, de administratie, de ouders van de leerlingen en natuurlijk de onderwijs assistentes die met de kinderen werken. Het is zo bijzonder om te zien hoe uniek elk persoon is geschapen. Soms hebben de kinderen het er moeilijk mee. Vragen als ‘Waarom ben ik anders?’ of ‘Waarom kan ik dat niet?’ ‘Waarom kan ik niet in de klas blijven?’ komen best regelmatig langs. Het zijn moeilijke vragen om aan een kind uit te leggen. Het is niet makkelijk om uit te leggen waarom het leren makkelijk lijkt te zijn voor de ene leerling en heel moeilijk voor de ander.
Toch ben ik zo dankbaar voor mijn taak op school. De moeilijke vragen zijn mogelijkheden om samen te zoeken naar talenten die de leerling heeft, samen te bidden voor kracht voor de dag, samen te leren ontdekken dat God het niet verkeerd heeft gedaan toen Hij het kind schiep. We zoeken samen naar een manier om God te kunnen dienen in deze dag. We werken aan specifieke leerdoelen en het geeft veel voldoening voor de leerling zelf als die doelen bereikt worden. Vaak is er een achterliggende reden waarom een leerling niet mee kan komen. Ik begeleid het kind (soms indirect) om daar mee om leren te gaan. Het geeft zoveel voldoening als we horen, ‘Oh, nu snap ik het!’
De meeste voldoening krijg ik van de momenten dat de leerlingen zelf bewust gaan kiezen om ook hun leven aan God te geven. Dat is het doel. We willen dat onze leerlingen trouwe volgelingen worden van de Here Jezus. Het is mijn wens als moeder en juf dat God mij wil gebruiken om Zijn liefde door te geven en dat mijn kinderen en leerlingen Bijbels getrouw zijn en blijven. Het is mijn wens om de kinderen voor te bereiden met de geestelijk wapenrusting van het geloof: de gordel van waarheid, de borstplaat van gerechtigheid, de voeten van bereidheid, het schild van het geloof, de helm van zaligheid, het zwaard van de Geest.
Het leven in Canada is goed. Het leven wat God voor ons in gedachten heeft is beter. Dat is het perspectief. Hij is het waard om gediend te worden, leef bij Zijn Woord!